یک نقطه اشتراک در همه رهبران وجود دارد و آن این که همه آنها تمایل دارند قدرت و ظرفیت کسب و تجارت خود را به دیگر همکاران خود ثابت کنند. جالب است بدانید یکی از سادهترین و در عین حال قویترین ابزاری که در اختیار هر رهبری قرار دارد خوب گوش دادن است. ابزاری که یک رهبر میتواند برای برقراری ارتباط و اعتمادسازی دیگران از آن استفاده کند؛ پس اگر شما فردی هستید که مدام در حال اظهار نظر هستید و به دیگران این مجال را نمیدهید کمی صبورتر باشید شاید در پیرامون شما نیز کسی باشد که ایدهای فراتر و منحصر به فردتر داشته باشد. چرا که این روزها همه در تلاش هستند تا فرم رهبری تفکرات خود را به هر طریقی به دیگران نشان دهند.
ال کارنسیل، رئیس دانشگاه UCLA میگوید:
هنگامی که مدیر عامل یک شرکت هستید همه ی اطرافیان شما را به عنوان هوشمندترین فرد اتاق میبینند. ولی شما باید در برابر این وسوسه مقاومت کنید. این تنها راه گرد آوردن کاملترین اطلاعات جمعی در هر جلسه است.
این طور تصور می کنیم که شما به فکر تأسیس یک شرکت هستید، در این مواقع پیشنهاد کارشناسان مختلف به شما این است به دنبال مشاوره و ایده گرفتن از افراد خبره این کار باشید. در نتیجه این موارد ممکن است شما دائما به بازگوی جزئیات جالب و نتایج فرایند کار خود برای دیگران باشید که این رفتار شما را در تلهی جذاب سخنرانی گرفتار میکند؛ اما در واقع شما این قابلیت را نخواهید داشت که در همهی نقاط شرکت حضور داشته باشید پس مطمئنا اتفاقاتی هست که شما از آنها با خبر نخواهید بود. زمانی یک شرکت به موفقیت دست پیدا میکند که به صحبتها و ایدهها و در مواردی به نگرانی همهی اعضای تیم خود گوش دهد که اگر راهی به جز این را ادامه دهید مطمئنا فقط کارمندانی خواهید داشت که از شما اطاعت میکنند و این اطاعتها سدی برای راه توسعه یک کسب و کار نوآورانه، متنوع و موفق خواهد بود.
شما به عنوان رهبر گروه با گوش دادن به نظرات کارمندان خود به آنها یادآوری می کنید که اطلاعات و دانش آنها برای شما ارزشمند است و بودن هر یک از آنها در موفقیت شرکت نقش بسزایی خواهد داشت. در این موارد شما دیگر به عنوان یک سخنران دیده نمیشوید بلکه این کار شما در نظر دیگران یک مکالمه متقابل با هم تیمیهایتان به چشم خواهد امد.
مسیر موفقیت را برای کارمندان هموار کنید
از تمام اعضای تیم بخواهید ایدههایشان را روی کاغذ نوشته و به جلسه بیاورند. اعضای حاضر در جلسه را ترغیب کنید درباره ایدههایشان صحبت کنند، حتی وقتی نظرات متناقضی دارند. گاهی ایدهای که در عمل شدنی نیست، به موضوع یک گفتگوی سازنده تبدیل میشود که در نتیجهی آن، یک ایدهی ناب و تاثیرگذار به دست میآید.
به کارمندان اطمینان دهید گوش شنیدن دارید
لپتاپ و گوشی هوشمندتان را کنار بگذارید و به حرفهای طرف مقابل خوب گوش دهید و از او سؤال بپرسید. این اطمینان را به دست آورید که تمام افراد حاضر فرصت صحبت کردن و شنیدن را دارند. تنها مدیران عامل از گوش دادن به صحبتهای دیگران نفع نمیبرند، بلکه این مسئله به کارمندان هم کمک میکند چالشهای پیش رویشان را بهتر درک کنند.
سؤالات خوب بپرسید
سؤالات مهم، به پاسخها و در نتیجه ایدههای مؤثر و عالی ختم میشود. اگر پرسشهای دقیق بپرسید، همکاران خود را بهتر می شناسید و جزئیات بیشتری درباره جوانب مختلف کسب و کارتان یاد می گیرید که ممکن است در طول روز با آنها برخورد نداشته باشید. علاوه بر آن، سؤالاتی که ذهن مخاطب را درگیر میکند، به فرد مقابل امکان می دهد از دریچهی دیگری به مسائل بنگرد.
حل مسائل را به کسانی واگذار کنید که قدرت تحلیل بالایی دارند
اولویتها را به گونهای تعیین کنید که تمام اعضای تیم بدانند کدام مسائل و مشکلات اهمیت بیشتری دارند. به هر یک از اعضای تیم، با توجه به مهارت و تخصصی که دارند، وظیفهای محول کنید. در روزهای آتی، پیشرفت آنها را بسنجید و خود را با وضعیت فعلی به روز کنید.
افرادی را که ایدهها و راهکارهای مؤثر ارائه میدهند، بشناسید
اگر کارمندانی را که معمولا ایدههای مثبت و مؤثری را مطرح میکنند یا در اجرای پروژهها موفقاند، تشویق کنید، در آینده همکاری بیشتری در جلسات خواهند داشت. اگر شنوندهی خوبی باشید، رهبر بهتری هم خواهید بود و ارتباطات مؤثری با کارمندان برقرار میکنید. در این صورت می توانید اعتماد و همکاری لازم را در بین کارمندان ایجاد کنید و آنها را در مسیر تحقق اهداف و چشمانداز شرکت قرار دهید. وقتی به کارمندان نشان دهید ایدههایشان را میشنوید و اجرا میکنید، مقدمات ایدههای بهتر و راه حلهای جدید و مؤثرتر را فراهم می کنید. در این صورت شرکت در مسیر پیشرفت قرار می گیرد و تمام اعضای گروه، درسهای ارزشمندی یاد می گیرند.